Защо е важно автомобилната демпферна шайба да е винаги в изправност

Открийте голямата роля на малките неща
Открийте голямата роля на малките неща

Демпферната шайба се намира в предната част на коляновия вал на автомобила. Състои се от вътрешна метална част, гумена сърцевина и външен метален обръч, на който се окачва ремък. Функцията й е да тушира въртеливите вибрации на коляновия вал и да намалява шума - и двете се получават при работа на двигателя.

Усукването и вибрациите са опасни

Те съпътстват работата на всеки двигател. Оказват влияние върху мощността, икономията на гориво и причиняват износване на мотора. Непрекъснатото огъване на коляновия вал води до умора на метала и в краен случай до неговото счупване. Ето защо ролята на демпферната шайба е толкова важна – тя намалява въздействието на двете сили върху двигателя и запазва коляновия вал от разбиване.

Видими дефекти, за които да следите

Финни пукнатини по гумената част на демпферната шайба могат да се появят вследствие остаряване на материала или претоварване на двигателя. Повърхността се втвърдява и напуква. 

Честата работа на мотора на празен ход довежда до получаването на големи, 45 градусови пукнатини по изолацията на шайбата. 

Задната страна на клапата се намира по-близо до двигателя, следователно е подложена на повече топлина и замърсяване. Всичко това води до деформацията й. 

Демпферната шайба може да се счупи изцяло при немарливо отношение и липса на поддръжка. Части от нея могат да попаднат в двигателя на автомобила и да го унищожат. 

Грешни настройки на въртящия момент на двигателя причиняват засилени вибрации, които увреждат демпферната шайба. 

Профилактика и ремонт

Специалистите препоръчват да проверявате демпферната шайба за гореспоменатите дефекти на 60 000 изминати километра и да я сменяте след 120 000 км.

Въпреки простото си устройство, ролята на този амортисьор е много важна за автомобила ви. Поддържайте го в добра форма, за да не се налага да сменяте цял двигател или колянов вал.

© 2015, informiran.bg